19 mei 2024

Grote plannen voor robotaxi’s in Beijing, zegt Pony.ai

Beijing, de hoofdstad van China, heeft grote plannen voor robotaxi’s en zet snelle stappen om robotaxibedrijven te laten groeien. Sinds dinsdag laat het stadsdistrict Yizhuang in de buitenwijken van Beijing lokale robotaxi-exploitanten, voornamelijk Baidu en de startup Pony.ai, tarieven in rekening brengen voor volledig autonome taxi’s zonder menselijk personeel aan boord1. In juli ontmoette de burgemeester van Beijing, Yin Yong, afzonderlijk Pony.ai, Alibaba en Xiaomi om hun werk op het gebied van verbonden auto’s, kunstmatige intelligentie en andere geavanceerde technologieën te stimuleren1.

Snelle groei van robotaxi’s in Beijing

De goedkeuring van de overheid voor het in rekening brengen van tarieven voor robotaxi’s is een belangrijke stap voor de groei van de sector. Baidu en Pony.ai kregen in november 2021 toestemming van de lokale autoriteiten om tarieven in rekening te brengen voor ritten2. Gebruikers van openbaar vervoer kunnen zwaar gesubsidieerde robotaxiritten boeken via de apps van de bedrijven2. In de Verenigde Staten variëren de wetten voor het testen van robotaxi’s en het in rekening brengen van ritten per stad en staat. Alphabet’s Waymo en General Motors’ dochteronderneming Cruise hebben openbare robotaxidiensten in de VS geëxploiteerd zonder menselijk personeel aan boord2.

Uitbreiding naar andere steden in China

Pony.ai heeft ook plannen om commerciële robotaxibedrijven te lanceren in twee andere grote Chinese steden volgend jaar3. Het bedrijf heeft al goedkeuring gekregen van de stad Beijing om vergoedingen in rekening te brengen voor het exploiteren van een commercieel robotaxibedrijf in een buitenwijk van de stad3. Bovendien heeft Pony.ai in april 2022 een taxivergunning gekregen om 100 zelfrijdende auto’s als traditionele taxi’s te laten werken in het district Nansha van de zuidelijke stad Guangzhou3.

Veiligheid en regelgeving

Hoewel de robotaxi’s in China volledig autonoom zijn, is er momenteel nog steeds een menselijke bestuurder aanwezig voor de veiligheid3. Het is nog onduidelijk wanneer de Chinese overheid robotaxi’s zonder menselijk personeel in de auto’s zou toestaan om tarieven in rekening te brengen4. Terwijl de regelgeving zich verder ontwikkelt, blijven bedrijven als Pony.ai en Baidu hun technologie testen en verbeteren om aan de veiligheidseisen te voldoen en het vertrouwen van het publiek te winnen.